egy oldal azoknak akik szeretnének belelátni a járművezető képzés titkaiba,, azoknak akik szeretnének tanácsokat kapni a jogosítvány megszerzéséhez és a biztonságos közlekedéshez
www.jogsiring.hu
MEGTANULNÁL VEZETNI ? TUDSZ MÁR VEZETNI, ÉS SZERETNÉL JOGOSÍTVÁNYT IS ? VAN JOGSID DE MÁR EZER ÉVE NEM VEZETTÉL ! A LEGJOBB HELYEN JÁRSZ ! GÉPJÁRMŰVEZETŐ SZAKOKTATÓ VAGYOK MÁR 24 ÉVE .

KERESS MEG ÉS MEGBESZÉLJÜK MIBEN SEGÍTHETEK !
70/ 631-72-31

2010. augusztus 7., szombat

hány órát vetessünk a tanulóval ?

Na hányat ???

Egyet sem !

A tanuló vegyen órát ha szükségét érzi.

Honnan jön a gondolat és a téma ??

Szoktam mondani hogy a mi munkánk 90%-ban pszichológia és pedagógia !

Számtalan olyan véleménnyel találkoztam már a tanulók és a civil rokonság köréből, hogy x y oktató milyen szemét,, le akarta húzni,, mert még 10, vagy több órát akart vele vetetni.
Vagy azt mondta az oktató, hogy neki bizony még vagy 20 órára szüksége van a vizsgáig, pedig már levezetett vagy 40-et.

Szó se róla, a mi szakmánkban is vannak nyerészkedő, gátlástalan kollégák, de azért a nagy részük tisztességes.
Ha tehát azt mondta hogy szükség van még gyakorlásra , akkor ez bizonyára így is van.
Pláne amikor kiderült a beszélgetés végén, hogy az igen tisztelt tanuló, már háromszor megbukott a vizsgán.

Hogyan kezelem én ezt a problémát ???

Már ez első órán elmondom, hogy nálam nincs ilyen hogy órákat kell venni.
Le kell vezetni a kötelezően előírtakat és utána a tanuló szabad döntésén múlik, hogy hány órát vezet még.

Én nem vagyok jós,, ha az lennék már nem itt dolgoznék, mert akkor rég nyertem volna....

Én maximum értékelhetek és tanácsokat adhatok,,,
Sok éves tapasztalatom,, és a kezébe adott vizsgakövetelmény alapján, minden óra végén megbeszéljük, hol áll a fejlődésben, min kell még javítani, és milyen esélyekkel indulhat tovább.

Akkor én megkérdezem,,, szeretnél-e jönni, és mikor legközelebb ??

A kocsim és én a rendelkezésedre áll, a döntést Te hozod meg.

És egész más a tanuló viszonyulása a gyakorláshoz,, hiszen a döntést Ő hozza meg, nincs ráerőszakolva semmi.

Sokszor előfordult már az is hogy a végén már én mondtam,, hogy elég, ez a teljesítmény elegendő egy sikeres vizsgához,, elegendő ha eljössz a vizsga előtt még egy órát gyakorolni.

Így a tanuló jó szájízzel szívesen jön, és nem terjeszti rólam azt hogy " le akarom húzni ".

Pedig a végeredmény ugyan az az óraszám.

érdekes ,,, adalék a vizsgakövetelményhez

Érdekes tapasztalásom volt az egyik forgalmi vizsgánkon.

Tudni kell azt hogy a tanulók vizsgáig történő eljuttatása nem egyszerű feladat.
Kezdjük az alapoknál,, aztán fejlődünk,, dicsérünk,, tovább fejlődünk..

És ahogy azt szoktam mondani az utolsó 10% a legnehezebb.

Akkor kerülnek helyére a dolgok és csinosítjuk a teljesítményt egy olyan formára, hogy az egy kívülálló szemében is élvezhető, jó teljesítmény legyen.

Ez az állapot azonban rengeteg konfliktushelyzetet eredményez és bizony vannak napok, amikor a legügyesebb tanuló is vacakul érzi magát, és utál engem. :-))

Ebben az utolsó stádiumban a tanuló már azt hiszi mindent tud,, és én meg egyre csak igazgatom, beleszólok, apró dogokat megkritizálok.
Néha én is elgondolkodom azon, hogy szükség van erre?
Kell ez ?

Aztán jött egy aranyos sztori.
Kedvenc Vizsgabiztosom szövege, hogy agyban kell rendben lenni mindennek.
Csak az tud jól vezetni és vizsgázni, aki lát, észlel, elképzel tervez,, mindezt agyban, mert csak ezek után tud jól megvalósítani !

Hát nagyon igaza van.

Vele vizsgáztunk,, már az utolsó métereket tettük meg, amikor egy emelkedő szakaszon, jobbra kanyarodás közben meg kellett állni és a gyalogosokat el kellett engedni.
Tanuló megáll,,, vár békésen. Gyalogosok elmennek, akkor az emberem nekiáll,, behúzza a kéziféket, egybe tesz, és szépen elindul.
Gyalogosok már rég sehol,, a főút forgalma mögöttünk áll.

Gondoltam nem szép, de hát ez van,, végül is nem veszélyeztetett, se nem szabálytalankodott, csak bealudt.
Visszaértünk a hatóság elé,, vizsgabiztos értékel.

A vizsgán megfelelt de,,,,,,,,,,,,,,

Figyeljen oda arra hogy az ilyen helyzeteket másként oldja meg, addig készüljön fel az elindulásra amíg a gyalogosok a zebrán sétálnak, hogy mire eltűnnek rögtön indulhasson, mert így bizony értékes másodperceket rabolt el a forgalomtól, nem kis bosszúságot okozva ezzel a többieknek.

Na ekkor, ez után a történet után jöttem rá arra , hogy az általam már kötekedésnek minősült beszólásaim, igazgatásaim szükségesek.

Kellenek, mert a vizsgabiztos a végeredményt látja,, és pont azok az apróságok szúrnak szemet neki is mint nekem,, és ezek az apróságok, bizony az összképet nagyon leronthatják,, és ha remeg a vizsgaléc, akkor nagyon nem mindegy hogy , az ilyen történések melyik irányba mozdítják.

Szóval ha kötekedek veletek, annak inkább örüljetek,,, mert mindaddig nincs baj,, amíg tőlem halljátok és nem a vizsgabiztostól !

Azt szoktam mondani,, csak akkor reklamálhatsz, ha olyasmit hallasz a vizsgabiztostól, amit tőlem még nem hallottál.
És ez bizony igen ritkán fordul elő,, csak nem vesztek komolyan.

hibás megoldások / 1

A tanulónak rühes megállni, mert utána el kell indulni, és az olyan nehéz !

Nekem is vannak állandóan használt szövegeim, mint mindenkinek, ilyen ez is.

Honnan származik a gondolat :

Tipikus rossz tanulói magatartás, a nehezen megoldható helyzetek, kellő felmérése helyetti hirtelen, átgondolatlan kikerülés !

Mire gondolok ??

Békésen haladunk az úton, egyszer csak valaki elkezd kitolatni,vagy egy betorkolló úton kibújni elénk.
Tanuló mit csinál ??, Félrerántja a kormányt, se néz, se indexel, záróvonalon át veszélyeztetve kikerül.

Vagy,,,, kanyarodunk egy másik útra jobbra,, gyalogosok mennek át, tanuló mit csinál ???

Elkezdi kikerülgetni a gyalogost. Nem zavarja hogy az ideális kanyarodási ívet már rég elhagytuk,, az sem hogy a járda már oly messze van hogy egy másik autó bejöhetne mellénk jobbról,, és az sem hogy már a szembejövő sávjában megyünk.

Ezekben a helyzetekben a gyors helyzetfelismerés, mérlegelés, után a helyes döntés, az eredeti nyomvonalon történő megállás lenne,,, de hát akkor utána el kellene újra indulni !

És hát az nehéz !!

A kikerülés célja az út és az idő nyerés, amivel ugye megspórolható az a fránya megállás !
Ha belegondolunk ez csupán a technika hiányát jelzi. Nem biztos benne hogy finoman meg tud állni,esetleg nem is tudja hogyan kell,, és abban sem hogy utána el tud-e indulni.

Ha ilyenkor az ember tréfásan beszólna, hogy akkor ugye miért is akarunk menni vizsgázni, ha egy ilyen egyszerű feladatot sem tudunk megoldani, akkor ugye jönne a megsértődés !

a tolatásról

A manőverek egyik legveszélyesebb fajtája.
Az egyetlen ami a veszélyességét valamelyest csökkenti, hogy nagy valószínűséggel csak igen kis sebességgel történik.

Természetesen ezt is mint minden technikai jellegű tevékenységet be lehet gyakorolni, lehet rutinosan, ügyesen, pontosan tolatni.
Egy valamit nem lehet és a veszélyessége pont ebben van.

Nem lehet egyszerre minden irányt tekintve maradéktalanul meggyőződni arról hogy tolatás közben nem veszélyeztetünk senkit.

Ennek egy egyszerű biológiai oka van.
Nem vagyunk baglyok, és nem tudunk minden irányba fordulni, nézni, de ha tudnánk akkor sem egyszerre.

A tükrök ???

Igen,, segítenek,, de én óvva intenék mindenkit attól, hogy bár mikor, maradéktalanul megbízzon és főleg megelégedjen a tükrökben látottakkal.

Itt nem csak a holtterekre gondolok, hanem a torzításra is.
Ha nem torzít eléggé akkor keveset látunk benne, ha sokat láthatunk, akkor pedig a torzítás miatt csalóka a kép !

Szóval törekedjünk arra hogy csak a legminimálisabban szükséges távolságban tolassunk, pláne amíg rutintalanok vagyunk.
Megálláskor, manőverezéskor már gondolkodjunk előre, hogy a későbbiek során minél kevesebbet kelljen hátramenetben közlekednünk !

Nem véletlen az a vezetéstechnikai tanács hogy merőleges parkolóba is lehetőleg tolatva álljunk be,,, hiszen az onnan való kiállás sokkal veszélyesebb.
Hisz kiálláskor már lehet hogy hideg motorral,, páros hátsó ablakokkal,, esetleg telepakolt, a kilátást gátló ablakokkal indulunk el.
Kifelé valószínű hogy egy nagyobb forgalommal kell számolnunk,, hiszen gyalogosok, másik járművek zavarhatják a manőverezést, míg beálláskor csak egy üres,, közrefogott területre kell parkolnunk, ahol más közlekedési partner jelenléte valószínűtlen !

És egy jó tanács !

Ha tolató autóval találkozunk,,, különösen akkor ha az egy parkolóból tolat ki, legyünk előzékenyek, türelmesek, segítőkészek.
Álljunk meg,, engedjük ki.
Ezzel nem csak a manőverezését segítjük, hanem legalább egy oldalról védjük is a forgalom elől .
Gondoljuk át, hogy egy parkolóból kitolató vezetőnek hány felé kellene figyelnie !

Hátra egyenesen,, mindkét oldalra,, elől a műszerfalra és elől a mindkét oldalán parkoló autókra, hogy beléjük ne kaszáljon !
És remélhetőleg nincs egy bömbölő gyermek a kocsiban !

Figyelem !!!

Merőleges és " halszálka " parkolókból való kitolatás esetén a vezetők nagy része egy helyre szinte biztosan nem figyel !

Az egyenesen mögötte ,, a másik parkolósoron,, vagy az utca máik oldalán parkoló autóra, aki esetleg vele egy időben indul el !

Ne felejtsük el ,,,, a dudát nyomni sem kisebb fáradtság mint a féket,,
A segítségnyújtás a közlekedésben is legalább akkora pedagógiai nevelő hatású, mint bárhol máshol az életben.

Legyünk hát a tolató autókkal segítőkészek, és türelmesek, hiszen egy következő helyzetben nekünk is szükségünk lehet hasonló segítségre !
.