2010. július 16., péntek

A következő témák

-a vizsgákról, vizsgabiztosról követelményekről
-az én négy pontom a felkészülés menetéről
-tipikus tanulói hibák
-módszereim, trükkjeim
-hogyan érjük el hogy a tanuló akarjon órát venni
-akkor hány órából is vizsgázzunk ?
-ki a jó oktató és miért ?
-a KRESZ tudás hiányának következményei a kocsiban az oktatás és vizsga során.

Való-e mindenkinek jogosítvány ?

Ez a mindannyiunkat évek óta foglalkoztató kérdés !

Hatalmas felelősség egy emberről azt állítani hogy nem alkalmas a vezetésre, de legalább akkora hagyni hogy sok százezer Forintot belefektessen olyasmibe amiről a szakértő szeme már az elején megállapítja hogy felesleges és reménytelen.

Változó időnk nem csak az oktatás elismertségére van hatással.
Az elmúlt évek során, bizony hatalmasat változott a közlekedés.
A járműpark sokszorosára növekedett.
A járművek sebessége úgyszintén.
A lovaskocsitól a kerékpáron keresztül, a több száz lóerős járművekig, bizony nagy utat tettünk meg.
A forgalom sűrűsége és sebessége is új elvárások elé állítanak minket.
Ráadásul ha megnézzük jelentősen megváltozott a jogosítvánnyal rendelkezők életkora is.

A kezdeti időkben, amikor az első lehetőségek születtek arra hogy kocsit vegyünk és vezessünk, inkább a felnőtt embereknek volt erre pénze és ideje.
Manapság a tanfolyamokon ülő emberek átlag életkora inkább a 20-as éveiben járó diákság, de jogosítvány megszerzésére már 17 éves kortól lehetőség van.

Ebből következik hogy az utakon a megnövekedett autóállomány teljesítménye lényegesen meghaladja a sok évvel ezelőttiét, és az ezen járműveket vezetők életkora is a kevésbé megfontolt, kevesebb tapasztalattal, bölcsességgel rendelkező , fiatalabb korosztály felé tolódott el.

Csak kis mértékig kompenzálja a helyzetet az a tény hogy a fiatalodó járműpark , a modernebb járművek biztonságosabbak, a fiatal vezetők reakcióideje jobb, problémamegoldó képessége rugalmasabb,és mivel már ebben az autós világban nőttek fel specifikusabbak.

Mindezek mellett , és ezek ellenére fennáll a probléma, és a kérdés :

adható-e mindenkinek jogosítvány ? És ha nem mikor és ki mondja meg a jelentkezőnek?

Milyen problémák merülhetnek fel ?

1: kortól és nemtől függetlenül, vannak olyanok akik nem alkalmasak ennek az összetett feladatsornak az elsajátítására, vagy ha igen, nem képesek az állandóan változó forgalomban a megtanultakat biztonságosan alkalmazni.
Miről is van szó ?
Az autóvezetés egy roppant összetett feladat.
Mind a négy végtag, ellentétes irányú, és különböző erejű , összehangolt mozgatása mellett, a figyelemnek az állandóan változó forgalmat kell követnie. De nem csak egy ponton. Az út figyelése mellett a tükrök, a műszerfal , a perifériásan történő események követése is nélkülözhetetlen.
Van akin már az első, a jármű technikai kezelésének feladata is kifog.
A pedálok, működtetése, a kormány forgatása, csak azok számára tűnik könnyűnek akik már régóta gyakorolják, vagy rendkívüli érzékük van hozzá .

Sokan soha az életben nem tudják megtanulni.

Ha ez sikerül, jön a következő feladat.
Forgalomban autózni.
Figyelni a jelzéseket, a többi járművet, a gyalogosokat. Előre gondolkodni, kiszámolni a partnerek viselkedését, nem könnyű, pláne annyi idő alatt amennyi a közlekedés során a kocsiban erre lehetőség van.

2 : De találkoztam már olyan tanulóval is aki a személyisége miatt nem volt képes levizsgázni.
Egyszerűen nem tudott a szabályokhoz alkalmazkodni,
Hiába kapott egy útirányt, ő ment amerre akart.
Hiába látott egy sebességkorlátozást, azon alkudozott, mennyivel lépheti át, ahelyett hogy lelassított volna,,
A gyalogosokat inkább elütötte , mert hogy miért erre jönnek és zavarják őt,,,
Vagy a síneken gyorsított,, mert mit képzel a másik sofőr hogy őt a meg akarja előzni,, függetlenül annak szabálytalanságától !

Az élet más területén összeférhetetlen emberek jelleme a kocsiban is kiütközik, és ez gátja lehet a eredményességnek.

3 : a legismertebb, az átlag ember számára is elfogadott akadálya a sikeres vizsgának az életkor.
Én azért ennek az elméletnek ellentmondanék,, bár van valóságtartalma, elismerem.

Van egy elméletem. E szerint az idősebb emberek tanulási nehézségeit elsősorban nem csupán az életkoruk okozza. Szerintem sokkal inkább az érdektelenség a motiváltság
hiánya. Érdekes módon, nem jelenidőben, hanem múlt időben !

Egy átlag ember a fiatal 20,,, max 30-éves kora körül szerez jogosítványt. Teszi ezt azért mert érdekli, mert szüksége van rá, mert a többiek is így csinálják, vagy mert apuci fizeti.

Ha valaki 40 éves koráig nem tanul meg vezetni, akkor valószínűleg nem is nagyon érdekelte a gondolat,, és ha nem érdekelte akkor nagy valószínűséggel érzéke sincs hozzá, ezért kerülte ösztönösen a témát.

A valamiért megváltozott élethelyzetében azonban szüksége van rá, ezért, nagyrészt muszályból iratkozik be.

Gondoljunk bele, azért vannak sokan akik vezetnek 50, 60, 70 évesen, különösebb gond nélkül, tehát nem önmagában a vezetési képességgel van a baj.

De el kell ismernem, hogy ebben a korban már nehezebb tanulni, hiszen nagyobb reakcióidővel, lelassultabb testtel nehezebb.
Tehát eszem ágában sincs az alapigazságot tagadni,, idősebb embernek több óra szükséges a jogosítvány megszerzéséhez, ha egyáltalán sikerül.

Természetesen nem lehetetlen,, sőt én magam is tudnék csodás ellenpéldákat mondani.

Tapasztalataim szerint egy átlag képességű embernek minimum annyival több órára van szüksége ahány évvel idősebb mint 20 év.

4 : nem értek egyet azzal az elmélettel miszerint a hölgyek kevésbé lennének jó vezetők mint a férfiak.
De tagadhatatlanul van a szükséges óraszámaikban mérhető különbség.

Én ennek az okát a következőkben látom :
a fiúk gyermekkoruk óta érdeklődnek a technika iránt. Szétszedik, összerakják, megismerik. Nagy részük beülve a kocsiba nem csak vezeti azt, hanem miközben kezelik , ismerik, átlátják mit is tesz.
Közelebb áll hozzájuk a fizikai része, könnyeben megértik a jármű viselkedését.

A hölgyek a kézimunkával vannak így. Férfiak is megtanulnak szépen kötni, de egy nő előnyben van, mert kislánykora óta babázik, öltöztet, ismeri a ruhák fazonját,az anyagokat, méreteit, szabásmintáit,, így könnyebb elkészíteni a pulcsikat is.

Tehát való-e mindenkinek jogosítvány ??

Egyértelműen nem. Sokan alkalmatlanok,, ki technikában, ki a figyelmében, ki jellemében, ki korában,ki az alkalmazkodó képességében szenved a szükséges mértékből hiányosságokat !

Mikor derül ez ki ? és hogyan mondjuk meg ??

Senkinek nincs joga, hatalma egy emberről első ránézésre csupán a kora, neme, vagy más alapján eldönteni hogy alkalmas-e jármű vezetésére.

Valaki megjelenik az iskolában, bármit is gondolunk, nem sérthetjük meg, nem mondhatjuk meg.
Befizeti a KRESZ tanfolyamot, szépen le is vizsgázik.
Fizet az orvosnál, az iskolában a tanfolyamra, a hatóságnál vizsgadíjat, fényképet.

Eddigre kifizetett minimum 30000 Ft-t, de ha az egészségügyi vizsgát is letette akkor 40000-t.

Beül a kocsiba, elkezd vezetni.
Senkiről nem lehet ítéletet mondani 10-20 óra alapján, esetleg véleményt lehet alkotni.
Elment még 40000.
Jön egy rutin vizsga, meg még egy ,, repkednek a forintok,, talán sikerül is.
Aztán megyünk a városba,,, érzem én már hogy itt baj lesz, de mit kéne mondanom.?

A tanulónak már van vagy 60 órája,, de sehol nem tartunk még ! Várjuk a fejlődést, de nem jön.

Ekkor elbeszélgetünk,, elmondom, hogy ha 60 órából még rendesen kanyarodni sem tudunk, akkor szerinte hány óra lesz a vége ??

De benne van már 200.000 Ft-ja !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nincs az az ember aki ezen a ponton abbahagyja ! Innentől már fut a pénze után !
Elmegy egy vizsgára, aztán még egyre,, megbukik ötször,,, elmegy PAV-ra Pestre, megbukik, fellebbez,, és 13-ra sikerül.

Vagy feladja,, otthagy 2- 300.000 ft-ot és minket szid !
Se pénz, se jogsi.

Ki mondja meg nekem mi a jó megoldás ???
Ki mondja meg hogy ő mit szeretne, hol mondjuk meg neki hogy nincs értelme ?
Ki az aki elhiszi ha én a 20. órában ezt mondom ?
És mi van azokkal akiknek a 130. órában sikerült és ma vezetnek ?

És ha nekik valaki a 20-ban azt mondja hogy állj ,,, ne tovább ??