Segíts magadon, az Isten is megsegít !
Így tartja a mondás is.
Engem az dühít legjobban, amikor valaki jól láthatóan nem teszi meg azokat a dolgokat, amiket megtehetne, hogy megfelelően felkészüljön a forgalmi vizsgára !
Egy sikeres felkészülés az életben bármihez, két tényezőn múlik :
- az adottságokon
- és a beletett dolgokon, mint akarat, szándék, küzdés
Az adottságainkról nem tehetünk, esetleg javíthatjuk, fejleszthetjük az érzékeinket.
De amit mi szándékosan, gondolkodással, figyelemmel , akarattal hozzá tehetünk, az nagyon sok lehet.
Pláne, ha van valaki, aki elmondja hogy mi minden is lehet ez.
Az adottság- készség részt a sok gyakorlással fejleszthetjük.
Az adottság részen én nem csak az összehangolt motorikus mozgásokra gondolok.
Adottság a gondolkodás gyorsaságára, a felismerés,a helyzetfelismerés gyorsaságára is.
És ez is fejleszthető.
De van valami, amihez nem kell érzék, sem rutin. Ezeket a dolgokat elmondom, és neked csak meg kell tenned. Bárhol bármikor. Ilyesmire gondolok, hogy hogyan fogd meg a kormányt, a váltót, hogyan állítsd be a tükröket, olvasd el a vizsgaszabályzatot.
Mi is az a sok minden amiben én javaslatokat teszek, és azt veszem észre hogy a tanulók nem igazán veszik komolyan :
- A kezelőelemek helyes használata, kormány, váltó.
- A tükrök beállítása, azok használata.
- A holtterek rendszeres ellenőrzése
- A forgalmi vizsgák rendjéről szóló függelék elolvasása, megtanulása.
- Az utazás közben utasként való figyelem fejlesztése.
1./ kezelő elemek használata :
A kormány !
- A kormányt mindig 2 kézzel fogd.
- Ne pihentesd a kezed a váltón, a hasadon.
- A legjobb 10 óra 10 percnél tartani a kezed.
- A kezed soha ne kerüljön a kormánykerék alsó felére, mindig a felső félben járjon.
- Szépen lazán, nem facsarunk a kormányból vizet.
- Amikor a kormányt tekerni kell, akkor a kicsi kezedet áthelyezve a másik felett apró húzásokkal tedd ezt meg.
A kezeid végig az azonos irány felső negyed órájában legyenek !
Ez mit jelent ? Mondjuk balra akarsz kanyarodni. jobb kezed tedd fel 12 órához, kezd el tekerni a kormányt 9 óra felé, tehát balra. Amikor 50 perc közelében jár már a jobb kezed, akkor a balt felette áttéve azzal megfogod ismét 12 óránál a kormányt és húzod tovább. Eközben a jobbal már elengeded , és teszed ismét fel 12 órához. Tehát a kezeid a 12 óra és 9 óra közti cikkelyben járnak !
Csak ezzel a módszerrel lehet folyamatosan, egyenletesen, hatékonyan kormányozni. Közben ha sok lett a kormányzás könnyen vissza is lehet húzni azt.
Ez a helyes kormányzás, minden más rossz ! Ez nem tehetség hanem akarat, odafigyelés, szándék kérdése !
A sebességváltó használata !
Maga a váltó használatáról most nem szeretnék beszélni, hanem arról, hogy hogyan kell megfogni, hogyan kell biztonságosan ,, és sikeresen használni .
Igen,, ellentmondásosra sikeredett a mondatom, tudom.
Tehát nem a arról szeretnék beszélni, hogy melyik fokozatot mikor kell használni, és egyes fokozatok mire valók,, hanem a a sebességváltó kar helyes megfogásáról, és a sebességek berakásának helyes technikájáról.
Ez Suzuki !!
Ha jól szeretnéd használni akkor határozottan, de érzéssel meg kell ragadni a váltót !
Igen tudom, más oktatók azt kérik, csak két újjal finoman nyúlj hozzá !
De az én autómban akkor nem érzed hová kell tenni, és ennek nem olyan a váltója, hogy szinte beszippantaná a kart magától !
Ültem már én is olyan autóban melynek a váltóját két ujjacskával lehetett használni, de sajnos az én kocsimé igényli a határozott bánásmódot.
Ha nem fogod meg rendesen, akkor könnyen kicsúszhat a kezedből.
Vagy nem érzed a váltó útját és rossz fokozatba teszed.
Tehát jobb kezedet kicsi kagylóvá formálva, oldalról fogd azt meg.
Határozott mozdulattal húzd magad felé a váltót, ha 1-be szeretnéd tenni !
Így fogod érezni, hogy meddig húzhatod ! Aztán a kézfejed alsó részével érzed meddig tolhatod felfelé.
Ha kettőbe szeretnéd tenni, akkor is ez a jó eljárás, csak marokkal érzed mennyit kell magad felé húzni.
Ne erőszakold meg, ne erőből csináld, hanem érzéssel,,, lassan !
Ha kettőből háromba teszed, ne fogd meg a váltót, csak lökd ki kettőből, és engedd el egy pillanatra. A váltó magától is a hármas alatt áll meg. Csak fel kell tolnod !
Az szokott a hiba lenni hogy felülről, és csak két ujjacskával fogják meg.
Így persze könnyen kicsúszik a tanuló kezéből, vagy nem érzi hova is kell tolni, és félre teszi.
Akkor történik az, hogy elindulunk 3-ban és jönnek az egyéb problémák .
Tessék azt a váltót úgy fogni, ahogy tanítom, és akkor nem lesz semmi baj.
2./ A TÜKRÖK HASZNÁLATA
A tükröket használni kell ! Vagyis kellene !
Megkérem már az első órán, hogy amikor beülsz, mielőtt elindulnánk, állítsd be magadnak a tükröket.
Hát persze hogy elmarad.
És félúton derül ki, hogy nem látsz semmit.
Kérem, hogy parkoláskor, mielőtt megkezded a tolatást, buktasd a tükröt a hátsó kerékre, hogy lásd majd a járdától való távolságát!
Hát persze hogy elmarad!
És amikor nem sikerül leparkolni, és kérdem, hogy miért állunk ilyen messze, akkor jön a válasz, hogy :
mert nem láttam a járdát ! JA ???
Én kértem hogy használd.
Amikor parkolás után újra elindulunk, nem kell kapkodni.
Kösd be az övet, buktasd vissza a tükröt, mert az első manővernél hiányozni fog.
A tükröket, ahogyan kezdtem is, használni kell !
Ez az egyik legsarkalatosabb pontja az autózásnak.
Ahogyan már máshol is írtam : A szembe jövő forgalom, az előttünk lévő tér eladja magát, de a mögöttes eseményeket tudatosan figyelnünk, néznünk kell. !
Nem esetenként, hanem rendszeresen !
3./ A JÁRMŰ ÉS A TÜKRÖK HOLTTEREINEK RENDSZERES ELLENŐRZÉSE.
Na ennek az oktatásában nem vagyok elég hatékony !
Figyelem a kollégáktól átvett tanulók viselkedését, és azt tapasztalom, hogy a kollégák sokkal jobban idomítják a tanulóikat !
Sokszor valóban idomítják, mert ha kell, ha nem a tanuló forgolódik, mit a ringlispiel , de látszik, hogy igazából nem tudja mit kellene néznie !
Csak eleget tesz egy belévert kérésnek !
Én megpróbálom szépen elmagyarázni. Megkérem egyszer, és még egyszer, és ha nem csinálja, én nem könyörgök.
Lássuk mi az amit meg kéne tenned magadért, a biztonságosabb közlekedésért.
A jármű körül holtterek vannak.
Holttér az a tér amit a kocsi körül nem látunk be.
Egyrészt, mert a kocsiszekrény takarja, másrészt mert a jármű mellett van !
A látóterünkben már nincs benne, a tükörben, meg még nincs benne.
Ez a vállunkkal egy vonalban lévő tér.
A kocsiszekrény holtterét a többszöri körülnézéssel, a fejünk mozgatásával tudjuk betekinteni.
A kormány mögött laza testtartással kell ülni, a körültekintéseket pedig meg kell ismételni.
Ahogy mondani szoktam :
egy nézés nem nézés,,, a kettő már valami,,, de a három az igazi
A tükrök holterébe nagyon egyszerű betekinteni, csak el kell fordítani a fejed abba az irányba, amerre szeretnél irányt változtatni, és meg kell nézni, hogy a vállad magasságában, a kocsi mellett van-e másik jármű, amely nem látszik a tükörben.
Nem kell hátra fordulni !! Felesleges és veszélyes ! Oldalra kell nézni !
Ez ismét nem tehetség, hanem akarat, szándék kérdése !
4./A SZABÁLYZAT ÉS ADOTT SEGÉDANYAGOK HASZNÁLATA :
Már a járműkezelési vizsgára való felkészülés során, az első órák egyikén oda szoktam adni az egyik legjobb segédanyagot. A hatóság által jóváhagyott kiadványt amit Pető Attila megírt nekünk, én meg szépen kértem párat, vagy meg is lehet tőle vásárolni, sok más kiadvánnyal együtt.
Gyönyörű képekkel illusztrálva, magyarázó szöveggel, benne minden feladat ami a vizsgán előfordulhat ismertetve.
A forgalmi vizsgára való felkészülés során, valahol középtájt a tanulóim kezébe adom a FORGALMI VIZSGÁK RENDJÉRŐL SZÓLÓ SZABÁLYZAT IDE VONATKOZÓ FÜGGELÉKÉT.
Minden le van írva benne.
Kérem hogy olvassa el többször.
Hogyan kell gyorsulni, haladni, kanyarodni.
Hogy hiba meredek ívben kerülni,sávot váltani,, későn besorolni, hogy meg lehet bukni azon, ha kicsi az oldal, vagy követési távolság, vagy azon ha benyomott kuplunggal kanyarodik.
És elolvassa ????
Én veszem a fáradtságot meg a pénzt hogy lemásoljam, de a tanuló nem olvassa el !
Hogyan lehet úgy vizsgázni valamiből, ha nem olvasom el a vizsga követelményeit.
A végén nem értik miért kötök bele mindenbe. Akkor szoktam megkérdezni, hogy elolvastad a szabályzatot ? Le van benne írva ??
Jaaa ? azt nem !
5./ MIT TEHETEK MÁR UTASKÉNT IS MAGAMÉRT ?
A jelzések, a helyzetek felismerésének gyorsaságát lehet fejleszteni.
Sok KRESZ tábla, jelzés, nagyon nehezen vehető észre.
A keresztező úton elhelyezett elsőbbséget szabályozó táblákat csak hátulról látjuk, de fontos hogy hamar felismerjük őket ! Gyakran helyezik el őket ház falán, villanyoszlopon, fákon és gyakran vannak takarásban, vagy annyira élére fordítva, hogy alig vehető észre.
Ha már gyakorlottan keresem őket, akkor hamarabb megtalálhatom.
Ez a rutinos vezetők nagy előnye!
Szépen szoktam kérni a tanulókat, hogy amikor beül az anyósülésbe, kezdje el tudatosan keresni a táblákat.
Nézze az útkereszteződések forgalmi rendjét, az elsőbbségi viszonyokat. Utasként,amikor nem kell figyelnie másra, ezt sokkal könnyebben megteheti.
Ennek könnyebb felismerése fejleszthető.
Sokat segít a tájékozódásban a " a besorolás rendjét jelző tábla " . De ennek megtalálása és értelmezése sem könnyű menet közben. Ha utasként is már lesné ezeket, tudatosan, akkor vezetés közben is hamarabb megtalálná !
EZ A PÁR KÉRÉS ÉS TANÁCS, CSAK CSEPP A TENGERBEN, ABBÓL AMIT SZOKTAM KÉRNI, ÉS TANÍTANI.
Ezekhez nem kell semmilyen adottság, tehetség, ezeket egyszerűen csak meg kell tenni.
Egy okos kollégám szokta mondani :
Nagy baj van már akkor, amikor én jobban akarom a jogosítványodat, és többet teszek érte, mint Te magad !!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése