A napokban láttam egy kolléga Facebook oldalán egy cikket.
Ez az írás azt fejtegette,- ahogyan a címe árulkodott róla - , hogy okos dolog-e magassarkú cipőben vezetni.
Bár nem olvastam el, hogy ne befolyásoljon a saját gondolataim leírásában, de szerintem nincs ezzel baj.
A kérdés jó .
Magassarkú jöhet, a tűsarok nem.
A téma azonban felvetett bennem egy csomó olyan kérdést, amiről nem szoktunk, vagy csak nagyon ritkán beszélni.
Talán azért sem, mert az ezekbe való beleszólás, már a tanuló belső énjébe való beavatkozást jelentené, ami konfliktusok forrása lehet.
De a kerülése jelentősen hátráltatja a tanuló fejlődését.
Akkor nézzük miről is van itt igazából szó.
Az, hogy hogyan ülünk be a kocsiba, az első pillanattól jelentősen meghatározza az egész vezetési teljesítményünket.
Itt nem csak a ruházkodásról, hanem a hajviseletről, az ékszerekről, és sok másról is.
Kezdjük a témát a tetején, a fejfedők viseletével, aztán haladjunk szépen lefelé, és vizsgáljunk meg minden fontos , ide tartozó dolgot.
FEJFEDŐK :
A tanulók vezetés közben általában nem viselnek sapkát, vagy kalapot.
Aztán jön valaki, akinek a divatos viseletéhez hozzá tartozik mondjuk a kalap, és akkor jön ugye a baj.
Nekem volt egy ilyen tanulóm.
Nagyon kedves, ügyes, tehetséges.
Szimpatikus, jó természetű.
De hiába célozgattam rá hogy nem kéne, hogy a kalapot le kéne,,,,, ő akkor is abban ült be a kormány mögé.
Egy idő után elkezdtem figyelni a mozgását.
Kalapban csak kevés autóban lehet kényelmesen elférni.
Minden mozdulatra felakad a kárpitban.
Járművezetés közben szükség lehet hirtelen mozdulatokra,fejfordításokra, vagy nagyobb elhajlásokra egyes körültekintéseknél.
A kalapot viselő ember mozgását, tudat alatt is az a körülmény határozza meg, hogy vigyáz a fején lévő fejfedőre, főleg hogy le ne essen.
Tehát, rendesen maga ellen dolgozik, mert nem fog ösztönösen, a szükséges mértékben , vagy elég gyorsan,
megmozdulni .
Holtterekbe való betekintésnél, sávváltásnál, vagy egy beláthatatlan útkereszteződésbe való behajtásnál, előfordul hogy a szokásosnál jobban előre kell hajolunk, vagy oldalra kell néznünk.
Sapka :
Egyes emberek számára a sapka elhagyhatatlan viselet.Nem tartom egészségesnek ,ha valaki a mínusz 10 fok után beül a kocsi 20 fokos levegőjébe, és ugyanabban a ruhában marad.
Azon kívül egy férfitől illetlenségnek is tartom sapkában beülni.
A nagy fejfedők hátránya még az általuk okozott holttér is, amit karimájukkal képezhetnek, mind saját, mind a mi számunkra.
Szóval vegyétek le a sapkátokat, ha beültök a kocsiba.
HAJVISELET :
Hogy jön ide a hajviselet ???
Nagyon is.
Elmesélek egy történetet, aminek a valóság tartalmát nem tudom garantálni, de az biztos, hogy ha nem is így, de megtörténhetett, megtörténhet.
Egyik vizsgabiztosunk szeret beszólni a tanulók ruházkodása, hajviselete miatt.
Ez már nálam is előfordult.
Állítólag egy vizsgázóra rászólt, hogy vegye le a haját összefogó rugós fésűs csatot a feje hátuljáról.
Kapásból én is kiakadtam ennek hallatán, mígnem valaki elmesélte az okát.
Egyszer részese volt egy balesetnek, amiben a vezető csúnyán megsérült, mert az ütközés következtében hátracsapódó fejébe belefúródott a csat.
Él tudok képzelni egy ilyen sérülést, mert miután először letörnek a fésű fogai, a megmaradó csonkok bizony nagyon erősek lehetnek.
Nézzük hát mi minden lehet zavaró, vagy problémás autóvezetés közben a tanuló hajviseletén :
A hosszú haj leengedve belelóghat a szemébe.
Ami egyrészt zavarhatja a látását, másrészt igen nagy holttereket hozhat létre.
Nem látjuk rendesen a szeme mozgását, a tekintete vándorlását.
Bukott már el ezen vizsga.
És rossz szokása egyeseknek a hajuk állandó igazgatása, dobálása.
Ez nagy mértékben elvonja a figyelmet a vezetéstől, a forgalomtól, tehát veszélyes.
Kösse hát fel a haját akinek hosszú, de lehetőleg ne a nyak feletti részen lévő csattal, hanem gumival, vagy csatolja feje tetejére.
SZEMÜVEG .
Már a szemüveggel is baj van ??
Igen ! ha nem megfelelő.
Egy kollégám mesélte hogy egyik tanulóján vette észre, hogy a látóterében lévő bizonyos dolgokat nem észleli rendesen.
Addig figyelte, míg rájött hogy a szemüveg vastag fekete kerete okozta azt a jelentős holtteret, ami miatt a fiatalember nem látott megfelelően.
felhívta erre a figyelmét.
A fiú kicserélte a szemüvegét, egy keskeny keretesre, és lám csak a probléma megszűnt.
Én magam soha nem gondolnék ilyen problémára, de ezek szerint van.
Érdemes másoktól tanulni,
Figyeljünk a szemüvegek, napszemüvegek kiválasztásánál erre a hiba lehetőségre .
MŰKÖRÖM :
legszebb öröm a söröm után,
és legalább annyira veszélyes lehet vezetés során.
Most bizonyára sok műkörmös hölgy felháborodik.
Mert mint tudjuk 10 centis körömmel is lehet mosogatni, gépelni, takarítani.
Valóban . És valószínű vezetni is, de hogy hátráltatja a munkát az biztos.
Ha van sok pénzed műkörömre, akkor biztosan van, amúgy szükségtelen vezetési órákra is.
Amiket azért kell venned hogy kompenzáld a hosszú körmöd miatt keletkezett elszúrt perceket.
Miben is hátráltat egy hosszú köröm ??
Eleve nem lehet rendesen körbe fogni a kormányt.
Energiáid nem a szükséges dolgokra fogod fordítani hanem arra hogy le ne törd a körmöd.
Ebből adódik hogy a figyelmedet is elvonja.
Amikor hirtelen kell odanyúlni valamihez, váltó, kézifék, index, akkor is ugyanez fog történni.
Meg fogod szépen csinálni,, csak nehezebben.
A tükröt is nehezebb vele beállítani, ha sminkelni akarsz .
Nálam a biztosítékot barátnőm esete verte ki.
Ő is oktató, és vele esett meg az eset.
Hosszú körmű tanuló odaszólt neki :
Tündi ! Légyszi tedd be az indítókulcsot, mert én nem tudom a körmeim miatt.
nem hiszem hogy nálam azt az órát le kellett volna vezetnie.
ÉKSZEREK :
Fülbevaló, karperec, gyűrűk.
Rengeteg problémát vetnek fel
Vannak zajosan lifegő, csilingelő fülbevalók, karperecek.
A kocsiban a zajoknak fontos szerepe van.
Segítenek a hibafelismerésben, a vezetésben, tájékozódásban.
Minden felesleges zaj hátráltatja ezek felismerését.
Egy gyakorlott vezetőnél nincs ilyen gond, de ő nem is vesz drága pénzért vezetési órákat.
Van aki állandóan igazgatja a csúszkáló karperecét.
Hihetetlen energiákat és figyelmet pazarolva ezzel el.
Nagyon bosszantó tud lenni ezt látni.
És a vezetési órák meg csak fogynak, fogynak.
Sok kicsi perc, ugye sokra megy.
Gyűrűk.
Néha megfordulnak a kocsiban olyan tanulók, akiknek minden ujján van egy vagy két gyűrű.
Alig tudja megfogni rendesen a kormányt.
Hát még tekerni, közben esetleg váltani.
Csodálkozom néha, hogy nem töri fel az ujjukat.
Érdekes hogy annyi szakmában, most talán még a fodrászoknál is tiltják az ékszerek viselését.
Autót vezetni meg lehet 20 gyűrűvel a kézen.
Én veszélyesnek, feleslegesnek tartom.
De hogy pár plusz vezetési órát be lehet szerezni ennek köszönhetően is, az biztos.
RUHÁZKODÁS :
Ehhez képest a ruházkodás már nem is nagy ügy.
mindig öltözködjünk úgy, hogy testünk szabadon tudjon mozogni.
Könnyedén tudjunk hátra fordulni, körbe nézni.
Érezzük magunkat komfortosan, ne a divat , hanem a kényelem legyen az első.
Sokan nem számolnak azzal a ténnyel hogy tanulóként izgulni fognak, és melegük lesz.
Az oktató egy normális hőmérséklet megteremtésére fog törekedni a kocsiban.
Nyilván ez a munkahelye, nem akar fázni.
Tehát a tanulónak kell arra gondolnia hogy rétegesen öltözzön, hogy vetkőzni tudjon ha melege van.
Nagyon fontos a jó közérzet .
Izzadva, feszengve, egy bevágó nadrágban, szoros garbóban,,, nem lehet a feladatra figyelni.
CIPŐ :
magassarkú ??,
Miért ne ?
Csak az hiszi hogy nem lehet kényelmesen magassarkúban vezetni, aki nem próbálta.
De azért csak megfelelő keretek közt, és itt is be kell kalkulálni a kezdő vezetői szintet, valamint a gyors fejlődés szándékát.
Szóval én nem engedek tanulót saruban , balerina cipőben, és mezítláb vezetni.
Nem ajánlom a merev szárú bakancsot, és a merev szárú csizmát amiben nem mozog jól a lábfej.
És nem ajánlom a tűsarkút, bármilyen magas is , mert nem áll rajta stabilan a láb.
A kettő közt általában minden jó.
A legjobb valóban a sportcipő, de megfelel a magassarkú is, ha nem tű a sarka.
Érdemes a kezdő vezetőnek egy lábbelit állandóra befogni a tanulás időszakára, hogy az érzékelést elősegítsék ezzel.
Ne állandóan változó cipő vastagsághoz kelljen alkalmazkodni minden órán. Ez is értékes perceket vesz el a fejlődésből.
A lényeg hogy a lábbelinek talpa ne legyen se túl vastag, se túl vékony.
Ha szandál, ha cipő, a lábfejet vegye jól körül, hogy ne essen le róla.
A talpon lifegő lábbeli, nagyon veszélyes.
Elsőre ennyi az öltözködésről.
Ha lesznek még ide illő ötleteim, akkor leírom.
Az alapszabályt azonban jegyezzétek meg :
Ha célotok a mielőbbi, gyors és hatékony tanulás, a fejlődés, akkor leginkább magatoknak kell tennetek ezért.
Az elsők közt van amit tehettek, hogy odafigyeltek ezekre az apróságokra, ne az oktatónak kelljen szólni érte.
Hiszen ezek sokszor kényes kérdések lehetnek.
Beleszólni valaki hajviseletébe, öltözködésébe,, nagyon kellemetlen feladat.
Én sem mindig teszem meg.
Figyelem !!
Ezeknek a tanácsoknak jó része kifejezetten a tanuló vezetőknek szól.
Egy tapasztalt, rutinos sofőrt már kevésbé befolyásol egy hajviselet, nagyjából tudja hogyan öltözzön a vezetéshez, ismeri a kocsi pedáljait, nem fogja zavarni a cipője vastagsága.
Az ékszereinek zörgése mellékzajként fog megjelenni, ki fogja tudni szűrni mellette a fontosabbakat.
Bizonyára a műkörmeit is tudja kezelni, és ismerve a veszélyhelyzetek jelentőségét, eldobja a kalapját, ha zavarja a tájékozódásban.
ha nem, hát akkor tévedtem.
Valószínű nem készülnek olyan statisztikák hogy a balesetek hány százalékát okozta hosszú haj, kalap, a helytelenül megválasztott öltözék, vagy a rengeteg gyűrű............................
.