2013. május 29., szerda

Levél Kovács anyukának .

Kedves Kovács Anyuka, és Apuka !

Engedjék meg, hogy pár mondat erejéig raboljam drága idejüket, annak érdekében hogy lányuk, Mártika minél előbb sikeres forgalmi vizsgát tehessen , és jogosítványt szerezhessen.

Mint Önök is tudják, egy héttel ezelőtt vettem át Mártit, a kolléganőmtől, aki betegsége miatt egy darabig nem tud oktatni.
Amikor egyeztettük az autósiskolában az adatokat, és megkaptam lányuk vezetési kartonját, láttam, hogy már 60 órát vezetett.

Ez nem annyira ritka eset, mint ahogy gondolnák, de én a magam részéről ilyen helyzetben el szoktam beszélgetni a tanuló családjával.
Teszem ezt azért, mert a legtöbb esetben nem maga a tanuló finanszírozza a vezetési órák árát, hanem a család.
Férj, apuka, anyuka stb.
Márti esetében pedig Önök.
Mostanra már egy jó minőségű , modern televízió árát belefektették ebbe a jogosítványba, és bizonyára kíváncsiak rá miért is .
Miért volt szükséges ennyi óra, és főleg mennyi is kell még ?

Teljesen jogos ez az igény, hiszen Önök nem ülnek a kocsiban, az információkat csak a gyermekük által közvetített módon kapják, és igazából nincsenek közvetlen döntési helyzetben, ami nagyon zavaró lehet.
Egy közvetítőn keresztül továbbított információ, pedig minden esetben ferdül, mint a vízen áthatoló fény.

Rendkívül kényes állapot ez, már csak azért is, mert az események további alakulása is több tényezős,, vagy mondhatnám, több emberes.

Mire is gondolok ?

Mi kell egy sikeres jogosítványhoz ,,, a sikeres forgalmi vizsgához ?

Egy felkészült tanuló,,, egy vizsgát levezető oktató,valamint a kocsija,,, és egy vizsgabiztos.
A vizsgabiztos személye ugyan változó, de a hatóság által meghatározott követelményszint egységes és állandó.
A kocsim frissen vizsgáztatott autó, én pedig egy frissen vizsgázott, tapasztalt oktató  vagyok.
Tehát bármennyire is hihetetlen a vizsga sikeressége leginkább a vizsgázó által abban az egy órában nyújtott teljesítményen múlik.
Nem az előző napin, nem is a holnapin. És csak részeben, bár igen nagy részben a tudásán .
Teljességében leginkább a tudásán alapuló,,, de akkor is csak a pillanatnyilag nyújtott teljesítményén .
Akár az több mint a valós tudása, akár kevesebb.

Na és persze rengeteg szerencsén.
A szerencse dolgában nem tudok segíteni, de a vizsgázó felkészítésében a tőlem telhető legjobbat, legtöbbet igyekszem nyújtani.

Akkor miért is kellett Mártinak már 60 órát vezetnie, és mikor mehet vizsgázni ??

Nem tudom miért kellett 60 órát vezetnie.
Ez az az oldal amit Önöknek kell tudniuk,, és főleg neki.
Nem tudom mennyit kell még vezetnie.
És bármikor elmehet vizsgázni.
A kötelező 30 órát levezette.

Minden vizsgának, így ennek is van egy konkrétan meghatározott anyaga, egy követelményszintje.
Igazán nem nagy dolog az egész.
Egy kicsiny zöld könyvecske a KRESZ  jogszabálykönyv tartalmazza a tudomány alapját.
Ott van leírva hogy hol kell megállni, ha STOP tábla van az útkereszteződésben,, hogy honnantól kell 30-cal menni, ha tábla erre kötelez, hogy mit jelent a jobbkéz szabály,, stb.

De hiszen ezt Önök is tudják.Márti pedig már levizsgázott ebből a tudományból.
A végrehajtás módját pedig már odaadtam a nagylányak kinyomtatott papír alapon,, de most Önöknek is elküldöm   ITT
( a 28.oldaltól a 44-ig bezárólag, mindent megtalálnak.)

Na már most a képlet borzasztóan egyszerű.
Azt kell csinálni amit a KRESZ szabály előír, és úgy ahogyan az elnöki szabályzat meghatározza.
Én ezt el is mondom minden órán.
Ha kell elismétlem százszor.
Lerajzolom, elénekelem, megmutatom.

És ennek hatására a legtöbb tanuló ezt meg is teszi. Ott áll meg ahol mondom, úgy halad ahogy mondom. Ha kijavítom egyik órán, akkor a következőn nem felejti el, és igyekszik úgy végrehajtani. Ez az általános hozzáállás.

Mióta megkaptam Márti kartonját, vezettem vele 8 órát.
Ez már 68 óra, az előzőekhez képest.
Amit elmondok neki egyik órán, elmagyarázom, lerajzolom, azt a következő alkalommal is ugyanúgy hibásan teszi, mint annak előtte.
Nem hiszem hogy Önök azt gondolnák, hogy ebben a 68 órában senki nem mondta el neki, de ha nem mondta volna, akkor is KRESZ jogszabályból nyilván tudnia kellene, hogy STOP táblánál hol kell megállnia.

Hogy 30-as táblánál 30-cal kell menni, nem 50-nel
Hogy kanyarodáskor nem a bal oldalra kell érkezni, hanem a jobb oldalra.
Hogy az osztott pályás út bal oldala nem a miénk.
Hogy 20km / h-ás sebességnél illik a kuplung pedál felett fékkészenlétben tartani a lábacskáját
hogy telezöldes lámpánál, nem addig kell menni az útkereszteződésben előre egyenesen ameddig el nem fogynak a szemből érkezők, hanem meg kell állni középen
hogy a parkolási sebesség 10km /h alatt van és nem fölötte
és sorolhatnám

Na mármost én türelmesen elmondtam ezeket biztos ami biztos alapon a 66. órában is, mert a STOP  vonalon még mindig átgurulunk, a vasúti síneken ma is 40-nel 4-es fokozatban haladtunk át,, országúton 60-nal száguldoztunk.

Természetesen szívesen elviszem Mártit a jövő héten vizsgázni,, de ebben a pillanatban nem ismerek olyan vizsgabiztost aki egy ilyen teljesítmény esetén sikeresnek minősítene egy vizsgát.
Nincs az a csábos mosoly,, mély dekoltázs.
De természetesen az sem lehetetlen hogy Márti mindezeket a nekem fejtörést okozó hibákat teljesen el tudja hagyni, és csupán a vicc kedvéért vezet így.
Az is lehetséges, hogy nem ez a valós tudása,,, csak van valamilyen számomra ismeretlen oka hogy gyakorlás közben így vezet.
Lehet hogy egyszerűen nem szeretne elmenni Önökkel nyaralni, és azt gondolja így hamar elfogy a nyaralásra szánt pénz, és megúszhatja a fürdőzést az Adrián.
Lehet hogy a valós tudása és a vizsgán nyújtandó teljesítménye, köszönő viszonyban sem lesz a maival.

A baj csak az hogy a döntést miszerint elmenjen vizsgázni, mégis a gyakorlás alatt nyújtott teljesítménye alapján kellene meghozni,,,, meghoznunk,, gondolom közösen.

Én tanácstalan vagyok, és mindenképp Önökre bízom a döntést ha lehetséges, mert számomra túl nagy a felelősség súlya.
Mi van ha kiderül hogy Márti egy Senna,, csak titkolja.
Mi van ha már réges rég  megérett a vizsgára, csak én nem veszem észre ezek miatt a megtévesztő hibák miatt.

Tele vagyok önmarcangoló gondolatokkal, hogy hogyan is láthatnék bele, és hozhatnék jó döntést.

Kérem keressenek meg, üljenek be a kocsimba egy fél órát Márti mögé amikor vezet, és hozzák meg a leginkább az Önök pénztárcáját húzó súlyos döntést :

menni
vagy venni !!!

Köszönettel :

Katona Ági