Mindannyian tudjuk hogy 5 alap érzékszervünk van. Vagy mégsem ??
-látás
-hallás
-tapintás
-szaglás
-ízlelés
szerintem van még , például :
-egyensúly
és az előbb keresgélve olvastam pár érdekeset, mint :
-Empátia
-Megérzés képessége (intuíció)
-Jövőérzékelés
- Bőrlátás
-Nyelv-érzékelés (tárgyak távolsága, nagysága )
-Harmadik szemmel való látás
- Gondolatok érzékelése
majd megnézzük ezeknek van-e itt jelentősége !
Mi az ami ezekből fontos, és milyen mértékben az autóvezetés, a közlekedés során ?
A látás !
A legfontosabb érzékelésünk, ez az egy , melynek hiánya lehetetlenné teszi a közlekedést.Nincs felmentés alóla, ,, vicces is lenne. Csökkent képesség esetén pedig külön odafigyelést igényel.
A legfontosabb érzékelésünk, ez az egy , melynek hiánya lehetetlenné teszi a közlekedést.Nincs felmentés alóla, ,, vicces is lenne. Csökkent képesség esetén pedig külön odafigyelést igényel.
Gondoltátok-e már, hogy a látás milyen sokrétű képesség ?
Érzékeljük vele a:
-távolságokat
-méreteket
-színeket
-fényerőt
-kontrasztokat
-mozgásokat
-sebesség változásokat
-a tér minden dimenzióját, mélységét
És arra, hogy mennyi minden befolyásolja ?
-az adottságaink
-a korunk
-az állapotunk, betegség, pszichés állapot stb.
-alkohol, drog, gyógyszerek
-külső tényezők mint időjárás
-napszak
-koszos ablak :-)
Fontos hogy mindent megtegyünk egy adott pillanatban a legtökéletesebb látásunkért, hisz alapvetően az itt begyűjtött információink alapján hozzuk meg döntéseinket.
Kevésbé veszélyes helyzetekben mint egy megállás, parkolás, és egy összetettebben, mint előzés, sávváltás !
A hallás !
Sokszor elhanyagoljuk ennek jelentőségét .
Pedig ha elgondolkodtok rajta, hallás útján rengeteg hasznos infóhoz jutunk.
- - motorhang,, leginkább ebből dolgozunk
- - rengeteg hiba hanggal ismerhető fel, kipufogó, váltó stb.
- - a közlekedés hangjai
- sokszor hamarabb halljuk a keresztező úton érkező járművet, mint látjuk
- duda hangja, mások figyelmeztetése
- csikorgó fékezés hangja
- megkülönböztető hangjelzés
Tanulóval egy útkereszteződésben álltunk. Balra akartunk kanyarodni, telezöld lámpánál. Ahogy behajtottunk középre, hallottuk hogy balról távolról közeledik egy szirénázó autó. Nem csak mi hallottuk, hanem mindenki, mert minden irányból , minden sávban megállt a forgalom.
Megérkezett balról a vérszállító autó. Befékezett, szinte megállt mielőtt áthajtott volna a kereszteződésen.
Ebben a pillanatban szemből, nagy sebességgel odaért egy ...........nő. lassítás nélkül belerohant a vérszállítóba.,, a várszállítót nekem lökte, 1M Ft-os kárt okozva a kocsimban.
Persze tagadta a felelősségét, hiszen zöld volt a lámpája. Pereskedésre került a sor, sok évig húzódott az ügy. Én szakértő tanúként voltam jelen a tárgyalásokon, és tettem vallomást.
Egy adott ponton a hölgy ügyvédje azzal védekezett, hogy én biztosan azért hallottam a szirénát, mert le volt tekerve az ablak.
Döbbenten kérdeztem tőle, : Miért a KRESZ-ben az van hogy csak letekert ablakok mellett kell hallani a külső zajokat, pláne egy szirénát ???
Gondolom a hölgy telefonált, vagy bömböltette a rádiót, vagy hasonlók. Egy biztos, mindenki más hallotta !
Ne hanyagoljuk hát el a hallás fontosságát.
Csökkent hallásképesség esetén kaphat valaki jogosítványt, de akkor ezt az autón fel kell tüntetni !
Szaglással érezzük,
- ha ég a Ferrodol ! Ha kuplung, ha fék
- füstöl a gumi
- ha gáz van a gázos autónál
- ha forr a hűtővíz
Tapintás !
A kezelőelemek használatánál van jelentősége.
Finom érzékkel kell a
- a kormányt
- a váltót
- a kapcsolókat
kezelni, és ebben nagy szerepe van a tapintásnak, kezünk megannyi finom érzékelő idegvégződésének.
Mindenki utálja amikor egy kezdő úgy szorítja a kormányt hogy majd vizet facsar belőle,hogy szinte véraláfutásos lesz a kormány, vagy olyan durván nyúl a váltóhoz, hogy az recseg ropog.
Ne adj isten az index-kart akarja letörni.
Talán az egyetlen aminek, valóban nincs szerepe az autózásban.
Nem keresgetek, nincs értelme :-)
Szerintem
Az egyensúlyérzékünk
is egyfajta érzékszerv.
És ebben a témában ráadásul nagyon fontos !
Ezzel érzékeljük
- a hosszirányú
- az oldalirányú sebesség változásokat
- az emelkedőket-lejtőket
- a kanyarokat
- a dőlésszögeket, már az út, a kanyarok dőlésszögét
Ez a probléma talán azért nem hétköznapi, mert ezzel a mindennapi élet is elég bonyolult.
Akinek ilyen betegsége van, már ami az egyensúly szervét károsítja, az nagy valószínűséggel nem kerül abba a helyzetbe hogy autót vezessen.
Nézzük a viccesnek tűnő felsorolást, azokról az érzékelésekről, melyeket azt hiszem 6. érzékként szoktunk emlegetni !!
- Empátia- Megérzés képessége (intuíció)
- Jövőérzékelés
- Bőrlátás
- Nyelv-érzékelés (tárgyak távolsága, nagysága )
- Harmadik szemmel való látás
- Gondolatok érzékelése
A nyelvérzékelést ebben a témában értelmetlennek találom !
Egy csóknál tudom értelmezni, de erre itt nincs szükség.
A bőrlátás értelmét csak sejtem, de nem tudom.
Az összes többit viszont nagyon is.
Még ha elsőre furcsa is, de gondoljunk csak bele.:
Lehetetlen lenne a közlekedés
- ha nem tudnánk egy kicsit a másik fejével gondolkodni, ha nem érzékelnénk mások gondolatait
- ha nem terveznénk előre, amihez kell egy kis jövőbelátás
- ha nem rendelkeznénk, legalább egy kicsi empátiával
- ha nem rendelkeznénk a megérzés képességével
Na de közlekedni ,, a forgalomban !
Tervezni, balesetet elhárítani, vigyázni a gyengébbekre, rutintalanokra !
Megóvni magunkat és másokat a felelőtlenektől, agresszívektől, magamutogatóktól !
Ezek mind a közlekedési színdarab részei, és mindezzel számolni kell.
Na ehhez kellenek ezek a képességek.
ha nem rendelkezik velük valaki, én azt is kimatricáznám !
Figyelem !! Ő egy figyelmetlen, érzéketlen, monomán tuskó ! Társasjátékra alkalmatlan, mert nincs meg benne az együttérzés, odafigyelés, segítőkészség képessége !
És ha azt hinnéd hogy ezt az egészet most én találtam ki, akkor van némi igazad, de a tankönyvek ismerik a
DYNOMEN HELYZET
kifejezést, amit úgy határoznak meg, hogy : amikor a helyzet még nem veszélyes , de könnyen azzá válhat !!
Gurul a labda - jön a gyerek !!
Na mi ez ha nem megérzés ?? Csak és csupán tiszta logika ?
Nem hinném !
- Vannak viccek arról, hogy az érzékszerveink milyen összeköttetésben vannak egymással. Nemrég rájöttem, a viccek olyanok (majdnem), mint a közmondások. Van valóság alapjuk! Sokáig (tán hiúságból) nem csináltattam szemüveget, mondván ,ha nem tudom elolvasni a rendszámát, attól még látom a kocsit. Csakhogy mikor a gyalogost nem vettem észre, mert jobban kellett koncentrálnom egy kocsi mozgására, félre raktam hiúságom. S lett szemüvegem. Azóta más bajom van. Ha a TV előtt ülve nincs rajtam az okuláré, jobban fel kell hangosítanom, h halljam mit mondanak. Tehát, ha nincs rajtam a szemüvegem, nemcsak hogy nem látok, de nem is hallok jól. S a másik, Mit is hívnak disco balesetnek? Nem csak a piás, drogos állapotban hajnali 3-kor bekövetkezett, más közreműködő nélküli baleseteket. A zenés helyről kijőve az ember feje zúg a nagy hangzavar miatt. De mivel nem hall még mindig rendesen, a kocsiban is nyomatja a "tuc-tuc"-ot. A hallójáratokra ható hangos zene, tompítja az egyensúly-, mozgás-, sebesség-érzékelést. Tehát "józanul" is a fára csavarodsz, ha bömbölteted a zenét a kocsiban.
Sok igazság van a szavaidban Ági.
VálaszTörlésVannak viccek arról, hogy az érzékszerveink milyen összeköttetésben vannak egymással. Nemrég rájöttem, a viccek olyanok (majdnem), mint a közmondások. Van valóság alapjuk!
VálaszTörlésSokáig (tán hiúságból) nem csináltattam szemüveget, mondván ,ha nem tudom elolvasni a rendszámát, attól még látom a kocsit. Csakhogy mikor a gyalogost nem vettem észre, mert jobban kellett koncentrálnom egy kocsi mozgására, félre raktam hiúságom. S lett szemüvegem. Azóta más bajom van. Ha a TV előtt ülve nincs rajtam az okuláré, jobban fel kell hangosítanom, h halljam mit mondanak. Tehát, ha nincs rajtam a szemüvegem, nemcsak hogy nem látok, de nem is hallok jól.
S a másik, Mit is hívnak disco balesetnek? Nem csak a piás, drogos állapotban hajnali 3-kor bekövetkezett, más közreműködő nélküli baleseteket.
A zenés helyről kijőve az ember feje zúg a nagy hangzavar miatt. De mivel nem hall még mindig rendesen, a kocsiban is nyomatja a "tuc-tuc"-ot. A hallójáratokra ható hangos zene, tompítja az egyensúly-, mozgás-, sebesség-érzékelést. Tehát "józanul" is a fára csavarodsz, ha bömbölteted a zenét a kocsiban.