egy oldal azoknak akik szeretnének belelátni a járművezető képzés titkaiba,, azoknak akik szeretnének tanácsokat kapni a jogosítvány megszerzéséhez és a biztonságos közlekedéshez
www.jogsiring.hu
MEGTANULNÁL VEZETNI ? TUDSZ MÁR VEZETNI, ÉS SZERETNÉL JOGOSÍTVÁNYT IS ? VAN JOGSID DE MÁR EZER ÉVE NEM VEZETTÉL ! A LEGJOBB HELYEN JÁRSZ ! GÉPJÁRMŰVEZETŐ SZAKOKTATÓ VAGYOK MÁR 24 ÉVE .

KERESS MEG ÉS MEGBESZÉLJÜK MIBEN SEGÍTHETEK !
70/ 631-72-31

2010. július 18., vasárnap

a forgalmi vizsgáig vezető út négy lépcsőfoka

.
Mindenkinek megvannak az elméletei, a segédanyagai, a trükkjei a saját munkájában.

Egyszer eljött a pillanat amikor meg kellett fogalmazni a tanulóknak a konkrét célokat, meg kellett határozni azt a felkészültségi szintet, amivel el lehet menni vizsgázni.
Az élet minden területén,, még a gyermekeimmel szemben is a nevelés során megfogalmazom az elérendő feladatokat, célokat.
Ugyanis hiszek abban hogy e nélkül nem lehet tanulni, fejlődni, dolgozni, módszereket kidolgozni.
Tudni kell honnan indulunk, és hová tartunk.

Érdekes módon a honnan indulunk kérdéssel viszonylag ritkán foglalkoznak mind a tanulók, mind az oktatók.

Érdekes lenne, egy elégedetlenkedő tanulónak visszajátszani a kezdeti szerencsétlenkedéseit. Ezzel összehasonlítva, talán többre tartaná az elért eredményeit.
Fejlődni csak úgy lehet ha van pozitív visszajelzés is, ha reálisan látja az elért fejlődést.
Ha lenne erre fordítható pénzem, kamerát szerelnék az autómba, és időnként visszanézetném a tanulókkal az első óráikat, valamint az aznapi teljesítményüket is kiértékelném minden alkalommal. A vizsga után megkapná ajándékba.
Érdekes lenne.

NÉZZÜK HÁT A MEGFOGALMAZOTT CÉLOKAT, ÉS A FEJLŐDÉSI FÁZISOKAT :

Cél tehát a sikeres vizsga, és a tudástartalommal bíró értékes jogosítvány, egy biztonságos közlekedést garantáló vezetési tudás, közlekedési érzék, kultúra, figyelem.

ELSŐ LÉPCSŐ :

A kocsiban eltöltött első időszak feladatai, az első lépcsőfok, amiről tovább lehet lépni :
  • Meg kell tanulni a járművet kezelni.
  • Meg kell ismerni a pedálok, kormány, a váltó használatát.
  • A vezetéshez kapcsolódó egyéb eszközök, mint kapcsolók, ablaktörlő, ablakemelő,kézifék,a tükrök helyes használatát.
  • Meg kell tanulni szépen elindulni, megállni,,, szabályosan kanyarodni,, megfelelő Íven, megfelelő sebességgel, jó sebességi fokozatban.
  • Meg kell ismerni a motorfékhatás szerepét, annak használatát, szükségességét !
  • Meg kell tanulni a váltó használatát.
  • Aztán a megtett Kilométerek függvényében meg kell találni a helyünket az úton
  • a járművet mindig a megfelelő sebességgel a megfelelő fokozatban,ideáli helyen, mozgásban tartani.
  • Észre kell venni a legfontosabb, a továbbhaladásunkat szabályozó közúti jelzéseket, azokat értelmezni, és ezeknek megfelelően tovább haladni.
  • Kanyarok előtt lassítani, megfelelő fokozatban kanyarodni,, megálláskor jó tempóban, jó helyen megállni,, elinduláskor dinamikusan a forgalom feltartása nélkül indulni.

Gyakorlatilag ez az időszak szolgálja a jármű helyes technikai kezelésének az elsajátítást.

MÁSODIK LÉPCSŐFOK :


Nem véletlenül hívom lépcsőfokoknak ! Amíg ugyanis az egyik szintet nem teljesíti a tanuló addig képtelen a következő szintre lépni.

Ezen a második szinten a már viszonylag stabil vezetési tudás mellett tud felszabadulni annyi figyelem hogy tudja észlelni a jelzések következő szintjét.
Amíg a kocsi kezelése leköti, addig nem tud más dolgokra figyelni.
A jármű kezelése már önálló, csak kevés segítség kell a technikához.
Ezen a szinten már tud figyelni kell a KRESZ szabályokra, a táblákra a forgalomra, és kevés segítséggel már önállóan, ezeket felismerve szabályosan kell tudni közlekedni.
Táblák, fényjelző készülékek, gyalogosok, egyenrangú útkereszteződések figyelése.
Elsőbbségi viszonyok felismerése.

Ennek a szakasznak a végén szokott jönni a magabiztos önvállalás  : " mindent tudok, szeretnék menni vizsgázni,"
Pedig csak a felénél tartunk !

A HARMADIK LÉPCSŐFOK :

A járművet már jól kezeli a szabályokat többé-kevésbé betartja, táblákat észreveszi, felismeri, értelmezi !
Megtanuljuk a vizsgán követelt két technikai jellegű feladatot,, parkolás, egyívű megfordulás !
ÉÉÉÉÉÉÉÉÉs ! Megtanuljuk végre a tükröket hasznosan használni.
Eddig is nézegettünk bele,, de ,,,,,,,,,
A tanuló számára kezdő szinten csak a maga előtt látott látótér és az abban történő dolgok léteznek !
A kezdő vezető nem igazán meri elfordítani a tekintetét az útról, sem a műszerfalra, sem a tükrökre, sem a holtterekre.
Aki régóta vezet az tudja, hogy a mögöttes forgalom szerepe, jelentősége legalább akkora, mint az előttünk lévő térben történteké !
Ráadásul ahogy szoktam mondani, az előtted történő dolgok eladják magukat, de ami mögötted történik azt tudatosan keresni, figyelni kell !

Meg kell ismerni és komolyan kell venni a holttér fogalmát , meg kell tanulni a vizsgálatát.
Ettől a szinttől fogva a tükrök használata már nem esthez kapcsolódó, hanem folyamatos kell hogy legyen.

Jól érezhető hogy mindezek, már tényleg csak egy biztos vezetési tudás, egy felszabadult figyelem mellett elvégezhető feladatok.

és akkor mi a negyedik lépcsőfok ??

A NEGYEDIK LÉPCSŐFOK :

A vizsgához szükséges szint tartalmazza a következő tudást is :
Már meglévő vezetési tudásunk mellett,, a közlekedési szabályokat betartva, a jelzéseket felismerve, parkolva és manőverezve közlekedünk,, de már tudatosan.

Tudatosan figyeljük az előttünk lévő forgalmat és figyeljük a tükörből a mögöttünk zajló eseményeket.
Kiszámítjuk a többiek mozgását, valószínűsítjük cselekedeteiket, kiszámoljuk a forgalom haladását és ehhez igazítjuk sebességünket.
A biztonságos autózáshoz tudnunk kell a többiek fejével is gondolkodnunk.
Mindezek mellett fontos az előrelátás. Mind térben, mind időben. Mind valóságban, mind agyban, elképzelésben, tervezésben.
Nem csak a magunk előtt történő dolgokat figyeljük, hanem a messze távolban történő eseményeket is, így :

kellő időben:
  • váltunk sávot,
  • lassítunk, állunk meg,
  • kerülünk, gyorsítunk,
  • vagyunk udvariasak,
  • oldunk meg váratlan helyzeteket,,
  • kerülünk el, vagy mentünk meg veszélyes helyzeteket ,
  • vagyunk előzékenyek a gyalogosokkal a buszokkal és egyebek.

Ezen a szinten már megtervezzük az útvonalainkat is, ami persze egy forgalmi vizsga keretei közt elég kis távokat jelent, de valamennyi tervezés, egy több sávos forgalmas úton itt is szükséges.

Magyarul ez a szint a biztonságos, a gazdaságos az előrelátó, tervező, érett szint !

Itt kéne elmenni vizsgázni, mert kb. ez a követelmény.

Az hogy sok vezető aki évek óta rendelkezik engedéllyel nem autózik így ???
Hát igen,, csakhogy nekik már van jogosítványuk !

1 megjegyzés:

  1. Kedves Ági! Nagyon örülök, hogy rátaláltam erre a blogra! A leírt 4 lépcsőfok nagyon tanulságos számomra. Most értettem meg, hogy én miért izzadok vért a vezetési órákon. Az én oktatóm a 4. lépcsőfoknál kezdte az oktatást. Az első pillanattól kezdve elvárta, hogy úgy vezessek, mint aki nem először ül autóba. Nem kaptam magyarázatot a pedálok helyes használatáról sem, és másról sem. Mindenre magamtól próbálok rájönni. Néha lelkileg mélypontra kerülök, mert folyamatosan azt hallgatom, hogy "ezért megbuksz". Jó látni, hogy ilyen oktató is van mint Ön. Köszönöm a hasznos írásait, ezekből merítek erőt. Üdvözlettel: egy tanuló.

    VálaszTörlés