Közkívánatra megpróbálom összeszedni azokat a szerintem fontos gondolatokat, amik segíthetnek a feladatok minél könnyebb végrehajtásában.
A forgalmi vizsgán kötelező manőverezési feladat a merőleges parkolóhelyre beállás. Előre,, hátra, jobbra és balra is.
A feladathoz tartozó szabályokat megtaláljátok a vizsgakövetelmények közt. Ezekre csak utalni fogok ebben a bejegyzésben.
Most csak a végrehajtásban szeretnék segíteni.
Minden oktató ismeri azt az érzést, hogy ő már többet tesz a tanuló sikeres vizsgájáért, mint a tanuló saját maga.
Néha én is ezt érzem, amikor csak mondom, mondom, újra meg újra, de látszata, értelme nincs.
Tudom, hogy nehéz megjegyezni a hallottakat menet közben, és ezért írom le most, hogy nyugisan ,, csak ide figyelve át tudjátok rágni, és meg tudjátok TANULNI !!! a hallottakat.
A megtanulandó mondatokat igyekszem kiemelni !
Képeket, majd később csatolok.
Minden manőverezési feladat első lépése, így ennek is, hogy a felkészüljünk kellő képp a végrehajtásra. Magyarul megnézzük, hogy a forgalom többi részvevőjét zavarjuk, vagy akadályozzuk-e, és milyen mértékben. Valamint felállunk úgy a feladathoz, hogy az a lehető legoptimálisabb legyen a végrehajtás tekintetében.
Vagyis körülnézünk, különös tekintettel a mögöttes forgalomra !!! És kellő időben irányjelzést adunk !
Ha erre nem fordítunk kellő figyelmet, akkor egyrészt balesetveszélyes helyzetet idézünk elő a hirtelen és kiszámíthatatlan megállásunkkal, másrészt nem fognak helyet hagyni a mögöttünk jövők a parkolóhelyre betolatáshoz. Nagyon fontos a helyes sebesség is, amivel megközelítjük ,, mert ha nem lassítunk kellő időben, kellő mértékben, akkor félreérthető lesz a szándékunk és könnyen járhatunk úgy, hogy nem hagyják szabadon a szükséges helyet. Kellő időben történő lassítással, a mögöttünk lévőt is lassulásra fogjuk kényszeríteni, így biztosabb, hogy figyelni fog ránk, és nem érti félre a szándékunkat.
Szintén az első lépéshez tartozik, hogy helyesen álljunk fel a feladathoz. Ha ez nem történik meg, akkor eleve kudarcra van ítélve a parkolás.
Helyes akkor állunk el a parkoláshoz ha a megfelelő sávban, a megfelelő oldaltávolságra, egyenes autóval, egyenes kerékkel állunk meg, a helytől megfelelő távolságra !!
Nézzük lépésről lépésre a különböző feladatoknak megfelelően :
a tolatóssal végrehajtandó feladatoknál úgy kell megállni, hogy a jármű feneke , ne lógjon bele a parkolóhelyre , amibe szeretnénk betolatni. Vagyis annyira előre kell menni, hogy a mi autónk feneke, annak az autónak legalább a közepénél legyen, ami mellé be akarunk tolatni.
Ha nem megyünk ennyire előre, akkor nem tudunk a kívánt helyre betolatni, az autó a távolabb álló kocsi helyére fordulna. Ha sokkal előrébb megyünk, akkor pedig szükségtelenül sokat kell hátratolatni egyenesen, haszontalanul, ami fárasztó,,, és esélyes hogy a mögöttünk érkező félreérti a szándékunkat, és nem hagyja szabadon a szükséges parkolóhelyet.
Fontos a helyes oldaltávolság is.
Jobbra hátra parkoláskor ne húzódjunk közel a jobb oldalon parkoló autókhoz, mert fogjuk tudni időben elkezdeni tekerni a kormányt. Távol se álljunk, mert az sem könnyíti meg a végrehajtást. A helyes, ha a forgalmi sávunkban középen, nagyjából egy jó ajtónyitásnyi oldaltávolságot hagyunk a jobb oldalon parkoló autók mellett.
A jármű egyenes legyen, a kormánykerék, vagyis a gumiabroncsok is !!!
Tipikus tanulói hiba, hogy az utolsó métereken jobbra alátekeri a kormányt megállás előtt. Ettől a jármű is ferdén áll, és a kerekek is alá lesznek csavarva. Megállás előtt már az elindulásra kell felkészülni. Ez elindulást hátramenetben egy kezdő számára igen megnehezíti, ha nem egyenesen áll az autó. Magyarul, megmozdul az autó, a tanuló hátrafelé néz, és halvány fogalma sincs arról, hogy miért tér el az autó egy nem kívánt irányba, azonnal. Innen korrigálni, vagyis korrigálással kezdeni hátramenetben egy kezdnek nagyon nehéz.
tehát ne nehezítsd az életedet !!! Egyenes autóval állj meg !
Végre rükvercbe teheted és mindjárt elindulhatsz hátrafelé .
Mondom mindjárt !!!!!
előtte mindenképp körül kell nézned ! Kösd ki az övedet, és fordulj hátra. Ne mozdítsd meg a kocsit addig, ameddig meg nem nézted, hogy mögötted nincs-e gyalogos,,, kisgyerek, babakocsi,, másik autó, vagy bármi. Hátra fordulva, a hátsó ablakon középen kinézve !!
Ha ezt megtetted , akkor jön a technika, hogy tudj lassan menni.
Csúsztatott kuplunggal ,, lépés menetben .
Amikor a jármű feneke, megközelíti a másik autó távolabbi oldalát, ( azt amelyik a parkolóhely felé esik ) ,, vagy még mielőtt eléri,, azonnal rá kell tekerni a kormányt . A jobb hátsó ajtó ablakán kinézve, ez úgy fog tűnni, mintha nekimennél annak az autónak, amelyikre ráfordulsz. Azonban ha belenézel a jobb oldali külső tükörbe, akkor látni fogod, hogy közel vagy ugyan, de pont jó helyen .
Nézz hát bele, a tükörbe, azért van !!
Feltétlenül nézz ellenőrizd le ebben a pillanatban a jármű bal oldalát is !! Nézd meg a bal oldali tükörben, hogy fordulásod közben nem nem mentél-e túl a helyen, vagy nem kerültél-e annyira közel a távolabbi autóhoz, hogy nekimennél, vagy értelmetlenül közel érkeznél.
Ha így van, akkor ki kell menni , és javítani a parkolást !
Ha jó helyre fordul az autó, akkor érdemes lépésről lépésre kisakkozva megállapítani, mikor lett párhuzamos a másik 2 parkoló autóval.
Mindkét tükröt használd !!!
Ha csak egyik oldalon nézel, vagy csak hátra felé, akkor becsaphat a szemed, és nem kapsz reális képet.
Mindeközben persze a hátsó ablakon kitekintve is tájékozódj a mögöttes forgalomról és a kocsi helyzetéről !
Ha megállapítottad a párhuzamosságot, akkor jobb ha megállsz egy pillanatra és átgondolod a következő lépést. A kormányt egyenesbe kell tekerni ! Nem előbb, nem később ! Most !
Álló autón nem kormányzunk, ezért engedd el a féket, valószínű elkezd gurulni az autó, és akkor tekerheted is pontosan egyenesig. Ezért kell átgondolni, nehogy több, vagy kevesebb legyen , mint egyenes, mert akkor borul a műsor. Ha nem kezd el gurulni, akkor csúsztatott kuplunggal, lépés menetben induljunk el hátra és tekerjük a kormányt egyenesig.
Ha túlmentél a parkolóhelyen, vagyis a távolabbi autóra tolattál rá, akkor előre kell menni, és ki kell javítani .
Mielőtt elindulsz nézz körül !
Előremenetben tekerd a kormányt az ellenkező irányba, vagyis ha jobbra hátra tolattál, akkor balra előre . Igyekezz előremenetben a járművet a mögötted lévő 2 autóval párhuzamos helyzetbe hozni. Ezt a 2 oldalsó visszapillantó tükörből tudod ellenőrizni . Miközben előre mész, nézz hát mégis tükörbe !
Könnyű elrontani ezt a javítást is, ha csak előre nézel, mert előfordulhat, hogy az ellenőrzés nélküli manővered során " túlfordulsz " Vagyis, a kocsi háta már kifordul a pakolóhelyről, és azt sem könnyű majd korrigálni.
Minenképp figyelj oda arra, hogy az ellentétes mozgások előtt, még a megállás előtt, tekerd vissza kormányt, a még guruló járművön !
Ez a visszatekerés a záloga sokszor az optimális helykihasználásnak ! Így magának a végrehajtásnak is.
Miután előre mentél, és megpróbáltad nagyjából párhuzamosra fordítani az autót azokkal, amik közé szeretnél beállni, indulj el hátrafelé. Elméletileg sok kormányzásra már nincs szükséged.
viszont ha nem tekerted vissza a kormányt még előremenetben egyenesig,, akkor abban a pillanatban ahogy elindul hátra az autó, bele fogsz keveredni a kormányzásba, mint majom a házicérnába, mert nem fogod érteni, miért tér ki a a kocsi a kívánt iránytól.
Miután begurultál a kocsik közé, tedd üresbe, és húzd be a kéziféket !
Ha ezt nem teszed, az bukási ok.
A parkolóhelyről ellentétes irányba kell kifordulni !
Folytatás írás alatt !!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése